Tuesday, September 17, 2013

Resepi Sambal Tahun Jawa

~Assalamualaikum wbt~ 

siapa kat sini pernah makan sambal tahun? angkat tangan cepat ;-)
ada yang panggil sambal tahun, sambal taun, sambal taon
ikutla slang masing-masing yer, hik3

sambal tahun merupakan makanan tradisi orang jawa
masakan ini memang sangat pedas hasil daripada cili padi/cili burung yang digunakan
jika sekali imbas, seakan-akan masak lemak cili api tapi kuah sambal tahun agak cair
 kebiasaannya, lauk yang digunakan adalah seperti kerang, kulit lembu, perut lembu, pedal ayam, hati ayam, paru lembu ataupun ikan bilis
saya bagi amaran awal-awal, makanan ini memang sangat pedas yer
siapa-siapa yang tak tahan pedas memang rugila tak dapat rasa, hik3 

nak tahu kenapa masakan ni namanya sambal tahun?
ok, mengikut sejarah orang dulu-dulu, masakan ini boleh bertahan agak lama
diibaratkan macam bertahun2, ibarat sahaja yer
kalau makanan yang dah bertahun, mau kena keracunan makanan lak nanti, hi3
maklumlah, orang dulu-dulu mana ada makanan  sangat
jadi, kalau tak abis, besok akan dipanaskan semula dan ditambah apa-apa yang kurang
masakan ini, semakin dipanaskan akan menjadi semakin sebati dan sedap
kombinasi di antara santan dan lengkuas tu memang terbaik

ada jugak mitos yang ejat baca dari pakcik google
mengatakan sambal tahun ini hanya dimasak setahun sekali sahaja sewaktu hari raya
sebab tu nama dia sambal tahun
wallahu'alam......

ok, kat bawah ni gambar sambal tahun dapat dari kenduri kat kampung
kat kampung ejat, sambal tahun ni biasa disediakan sewaktu kenduri dan musim perayaan
tapi balik kampung semalam ejat makan sikit je sebab lauk banyak, dah kenyang
pastu tengok balik gambar ni tiba-tiba terliuq pulak..hadoiiiiiii...
 jom usha resepi sambal tahun
ini bukan resepi chef ejat yer, resepi dari internet
 credit to: myresepi.com
  
Bahan-bahan (untuk 5 orang makan)
  • Bahan A:
  • 500g kulit lembu yang telah direbus dan dipotong nipis
  • 1/2 cawan cili padi kampung
  • 2 cawan lengkuas muda dihiris nipis
  • 1 keping asam keping
  • 3 cawan air
  • garam dan serbuk perasa
  • Bahan B (kisar)
  • 1/2 cawan udang kering
  • 10 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • Bahan C
  • santan pekat dari 1 biji kelapa

Cara-cara


  1. Rebus bahan-bahan A dan B sehingga lengkuas lembut.
  2. Masukkan santan kelapa, kecilkan api, kacau selalu sehigga mendidih.
  3. Rasa asam garamnya, bolehlah dihidangkan
ok, selamat mencuba! ;-)

4 comments:

  1. Ada byk versi wat smbl taun...ni resepi family saya yg jawa penorogo
    Bwg mrrah putih belacan ditumbuk
    Cili 1 mngkuk lengkuas muda diricih pnjang.tempe puotong kiub n goreng stgh msk.bole ltak udang( better udang laut,mnis) kulit lmbu,ceker ayam,orgn lbu mcm paru n prrut..
    Cara: tumis bhn tumbuk smpai naik bau,pas tu masukkn cili...tumis smpai cili tu mletop..klu x mulas perot kang...dah tu msukkn lngkuas..tumis lg smpai layu...msukkn udg ,perut..n isi pnting yg kita nk..gaul lg...las baru ltak santan n perasakan...

    ReplyDelete
  2. ooo..resepi jawa yer..simple sgt..pnh mkn yg sama lebey kurg cm sambal taun nie,tp pggl jgn lombok

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Sambal taun ni klu di jawa name die
    (empis empis kikil)
    atau
    (jangan kikil)
    tapi kt jogja name die
    (Oseng oseng mercun)

    Oseng mercun ni yg pelik..knp mercun? Sbb siap makan siap pula bibir tu nak melutup mcm mercun huhuuhu

    ReplyDelete