Monday, July 22, 2013

Paprik Daging Anak Jawa

Salam hari sabtu, hehe...
gigih lagi mengupdate entri pasal makanan
Ini aku nak tunjuk resepi buat paprik daging
nak guna ayam,udang,sotong pun boleh
ikut tekak dan selera masing2 
kalau tak suka resepi aku, tak apa........
ejat tak mau kawan
haha, gedix!

Bahan-bahan :
bawang putih
bawang merah
serai
daun limau purut
carrot
bunga kobis
daging


Bahan-bahan untuk buat kuah :
cili boh
sos tiram
sos cili
sos tomato
kicap pekat
kicap cair

(Maaf yer resepi aku xde sukatan sbb aku masak mmg campak2 jer,
tgk pada kuantiti, ikut sesedap rasa nak masuk banyak mana, pastu rasa,
kalau terkurang, tambahla, kalau terlebih, pandai2la adjust nak bagi sedap,
haaaaa senang kan aku masak tak payah nak pening2 kepala nak sukat2 bagai)


Cara-caranya :
1) tumis bawang putih dan bawang merah


2) patutnya tumis cili boh dulu sampai pecah minyak pastu baru masuk daging
tapi aku ralit buat ape ntah, tgk2 bawang dah nak hangit
aku pun campakla daging bagi mengelakkan kehangitan bawang yang melampau
kang kalau da geseng sape nak jawab
ape geseng2 ni?
haaaaaa
geseng tu maknanya "hangit" dalam bahasa jawa
ok paham?
sambil masak sambil belajar bahasa jawa yer,hehe.. 


3) pastu masukkan semua bahan-bahan untuk kuah paprik
masukkan juga serai dan daun limau purut



4) biarkan menggelegak jap pastu masukkan carrot
carrot keras so masukkan carrot terlebih dahulu


5) bila carrot da agak2 lembut, masukkan bunga kobis
bunga kobis ni cepat je lembut

 

6) bila semua dah sebati
daging pun dah lembut
tutuplah api dapur
ok siap!

selamat mencuba yer kawan-kawan
Paprik Daging Anak Jawa
ngeh3..
daaaaa.....

No comments:

Post a Comment